At v¾re Zen buddhist
Tim
Pallis
Er
det er n¿dvendigt at v¾re buddhist for at praktisere zen? At betragte sig selv som buddhist vil sige at se sig selv
udefra som en objektiveret identitet. Det er at objektivere sig selv som en
person, der virkeligg¿r Buddhas dharma.
At v¾re buddhist er en refleksion, en un¿dvendig fordobling af vor
livssituation.
Det
er egentlig talt ikke s¾rligt
buddhistisk at v¾re noget som helst, heller ikke buddhist, for det er ikke
buddhistisk at tage sig selv som genstand eller give sig selv en t¾nkt
identitet.
Ord
som buddhist og buddhisme er vesterlandske ord, som betegner en begrebsdannelse
af dharmaen, som blot er nogle helt
grundl¾ggende erfaringer om menneskets situation. Disse bliver i den buddhistiske l¾re udtrykt i en meget
nuanceret religionspsykologi og religionsfilosofi. Man kan sagtens bruge et
helt liv til at udforske dem n¾rmere.
Vesterl¾ndinge
er f¿rst lige ved at blive rigtige buddhister, dvs. de er f¿rst for nylig
begyndt at praktisere dharmaen. De
har altid v¾ret den, for de er levende og vŒgne mennesker, men de har ikke
vidst det f¿r nu, og det er de blevet sŒ begejstrede for, at de mŒ efterligne
de kulturer, som har levet og praktiseret dharmaen
i mange Œrhundreder.
Derfor
kopierer vesterl¾ndinge i disse Œr tibetanske og japanske former og mŒder. Og
det kan man mŒske godt kalde en romantisk dyrkelse af ¯stens religioner, hvis
man ikke selv er en del af det.
Dyrkelse
og tilbedelse af Jesus er en del af vor egen kultur, og Maria dyrkelse og
helgen tilbedelse ligger ikke mange hundrede Œr borte. Men nu er der noget der
tyder pŒ, at man godt kan finde en anden vej ind i det evige nu, end den vi
tidligere har haft smag for.
Amitabha
buddha, som er det gr¾nsel¿se lys, har ogsŒ lovet at frelse og tilgive alle, og
det er en meget v¾sentlig side ved bŒde tibetansk og japansk buddhisme.
Dharmaen
i Tibet er en st¾rk guru yana, dvs.
mesteren eller den realiserede lama er af afg¿rende betydning for den s¿gendes
vej og praksis. Der er dyb hengivelse og taknemlighed til ham, og det er en
ubetinget given bort af sig selv.
Det
er ikke mig, der f¿ler gl¾de eller smerte, men min mester! I de indiske
religioner kaldes dette bhakti, at
vie sig til eller at give sit liv hen, og det er den mest almindelige religi¿se
praksis i de fleste verdensreligioner.
Kristendommen
er ligesom Amitabha buddhismen og bhakti vedanta en k¾rlighedens yoga
eller hengivelsens vej, hvor man Œbner sig for at kunne modtage enten nŒden
eller det japanerne kalder tariki,
som er en s¾rlig kraft udefra. Det er troen pŒ en ydre magt og hj¾lp i denne
praksis.
De
vestlige "tibetanere" med deres kristne baggrund er ikke fremmede for
denne mŒde at praktisere pŒ, for de har mange gange h¿rt vore egne pr¾ster
takke Gud for hans ubetingede k¾rlighed og tilgivelse. Det er det samme der
foregŒr i tibetansk buddhisme.
Det
nye og det, som kan f¿les lidt akavet, er, at det ikke kun er pr¾sten, som mŒ
udtrykke denne hengivenhed verbalt og offentligt. Enhver, der dyrker dharmaen, mŒ selv praktisere liturgien,
kn¾faldene, meditationen og b¿nnen til mesteren, som er en levende buddha. Han
hj¾lper Žn som en jordemoder med at f¿de Amitabha
buddha, som i virkeligheden er intet mindre end ens eget evige liv og lys.
Tibetanernes
dyrkelse af mesteren svarer helt til vor dyrkelse af mesteren Jesus. Den eneste
forskel er, at mester Jesus er en ydre guru
som if¿lge legenden d¿de for 2000 Œr siden, og vi har ikke lov til at tro, at
der har v¾ret andre mestre.
Den
levende tradition er sŒledes forsvundet i kristendommen, og derfor ser vi mod
¿st til andre traditioner, som endnu har levende mestre at hengive sig til. At
hengive sig til en ydre guru eller
mester er naturligvis blot en hj¾lp til at finde den indre guru, som er praksis i det evige nu og det klare lysÕs levende
fred.
Nogle f¿ler sig imidlertid mere tiltrukket af zen buddhismen, men vil alligevel n¿dig
pŒduttes identiteten zen buddhist.
Det er tilsyneladende en helt anden vej end den tibetanske buddhismes dyrkelse
af en ydre kraft eller magt. PŒ japansk kaldes zen vejen jiriki, som
betyder af "egen kraft" eller ved "egen hj¾lp" i stedet for
Amitabha buddhismens tariki, som er en "ydre kraft"
eller ved "en andens hj¾lp".
Min f¿rste l¾remester i zen
Nanrei Sōhaku Kobori sagde: "God
is an invention of man. So the nature of God is only a shallow mystery. The
deep mystery is the nature of man."
Zen skolens tilh¾ngere er derfor
ikke sŒ umiddelbart hengivne og andagtsfulde. De er derimod mere kritiske,
intellektuelle, sp¿rgende, og i stedet for troen har de den dybe tvivl og det
eksistentielle dilemma. De er mŒske heller ikke sŒ venlige, k¾rlige og Œbne,
men mere introverte, radikale, selvironiske og blokerede.
Det
er filosoffernes og psykologernes vej. I stedet for at Œbne sig i hengivenhed
og v¾re modtagelige for livets miskundhed og mesterens k¾rlighed arbejder de
sig ind i en blindgyde i hŒb om et gennembrud, som pŒ forhŒnd er d¿mt til at
slŒ fejl.
Det
siges, at der hvor jiriki oph¿rer,
der begynder tariki. NŒr den, der
praktiserer Zen, endelig opgiver sit vanvittige
forehavende, kommer Amitabha til
hj¾lp, og han erkender buddhanaturen, som er hans egen og alle tings egentlige
natur.
DŽt
er i virkeligheden det samme, som dŽt Amitabha
buddhismen kalder universets k¾rlighed eller det evige lys. Han har med andre
ord fundet det evige liv, som er Amitayus
buddha.
Der
findes et billede af den kinesiske maler Liang Kai (1300 Œrh.), som viser Zen skolens 6. patriark Hui-neng
(638-713) rive en buddhistisk tekst i stykker. Denne handling er der ikke bel¾g
for i Hui-neng's biografi, men det er rigtigt, at zen skolen traditionelt er forbundet med f¿lgende lille digt:
En
s¾rlig formidling uden for skrifterne,
Ikke
afh¾ngig af ord eller begreber,
En
direkte pegen pŒ vor oprindelige bevidsthed,
At
se sin egentlige natur og blive en buddha.
Det
siges at Hui-neng var analfabet, men at han, som billedet viser, rasende skulle
have revet et skrift i stykker, mŒ nok opfattes som Liang Kai's kunstneriske
frihed og fortolkning. Der l¾gges i zen
megen v¾gt pŒ den verbale dialog mellem mesteren og eleven og den direkte
levende sansning af alle ting.
Zen er filosofisk sp¿rgende, men
ikke akademisk intellektuel, til trods for at zen litteraturen ironisk nok fylder forholdsm¾ssig megen plads op i
Taisho Issakyo eller den moderne
kinesisk-japanske udgave af buddhismens samlede skrifter.
Der
er for sŒ vidt ingen grund til at finde pŒ noget andet eller noget nyt, men vi
bliver n¿dt til at finde vor rene v¾ren eller gr¾nsel¿se natur.
Grunden
til, at Jean-Paul Sartre (1905-1980) f¿lte kvalme, var, at han adskilte mellem
to former for v¾ren, som han kaldte en
soi og pour soi. Det f¿rste er
blot at v¾re det man er, det andet er at forholde sig til det man er. Denne
splittelse mellem "v¾ren i sig" og "v¾ren for sig" er en
typisk logisk og intellektuel misforstŒelse, som g¿r, at man har ondt i livet.
Det
var RenŽ Descartes (1596-1650), som grundmurede en sŒdan dualisme i vestlig
filosofi og kaldte den ene del res
cogitans (den t¾nkende substans) og den anden res extensa (den udstrakte substans). En sŒdan opsplitning af
livets helhed i en indre sj¾lelig verden og en ydre materiel verden giver
naturligvis kvalme.
I
buddhismen kaldes det duhkha, som
betyder kval eller lidelse. Denne smerte overvindes f¿rst, nŒr vi kender buddhanaturen,
som er vor oprindelige helhed og egentlige natur.
Dette
eksistentielle tr¾k er meget gammelt, meget moderne og meget almindeligt. Hvis
det ikke g¾lder for alle mennesker, uanset den kultur de er opvokset i, har det
slet ingen interesse. Det er sandt for fru Jensen pŒ N¿rrebro og hr. Nakamura i
Kyoto. Men selv om v¾ren gŒr forud for kultur, og sk¿nt alle levende v¾sner har
buddhanaturen til f¾lles, har traditioner en v¾ldig magt, som vi ikke uden
videre kan se bort fra.
Vi
har alle meget at l¾re fra andre kulturer. Jeg tror ikke, at den kristne mŒde
at tale om og forklare livets mysterium tilfredsstiller alle i vor kulturkreds.
Buddhismen siger tingene pŒ en anden mŒde, og sŒ er der jo flere forskellige
nuancer i buddhismen, alt eftersom man har smag eller temperament for tibetansk
buddhisme eller Zen eller en af de
andre former for buddhisme.
Den kulturelle pŒvirkning, som i disse Œr
kommer fra ¿st, mŒ vi opfatte som en enestŒende lejlighed til for en tid at
blive konfronteret med vor n¿gne eksistens, som er tilv¾relsen forud for enhver
kultur.
NŒr
vi gennem lang tids praksis af dharmaen
endelig har erkendt buddhanaturen,
kan vi med egen stemme udtrykke denne universelle sandhed, og
delagtigg¿re andre mennesker i det vi har fundet. Vi har et ansvar overfor de,
der kommer efter.
Det
drejer sig ikke om at se vort egen menneskelige natur i alle levende v¾sner,
men at kunne se vort spejllignende bevidsthedsrum som basis for og ikke adskilt
fra det altomfattende indre og ydre bevidsthedsindhold. Der er kun buddhanaturen
at se.
Det
vanskelige ligger i at opdage hvor livsvigtigt det er at erkende den egentlige
virkelighed, i stedet for snart at se en ydre virkelighed og snart en indre
virkelighed. Og det paradoksale er, at hvis vi s¿ger den egentlige virkelighed,
finder vi den ikke, fordi det er os selv, vort eget bevidsthedsrum, som er uden
form, men afspejler alle ting.
Der rejser sig imidlertid en r¾kke sp¿rgsmŒl for en dansk zen buddhist, som man ikke kan undgŒ at
besk¾ftige sig med hen ad vejen:
Hvem er de zen
buddhistiske formidlere i dag?
Er der nogle krav man b¿r stille til dem?
B¿r zen
buddhismens formidling foregŒ under bestemte institutionelle eller
organisatoriske former og strukturer?
Hvilket forhold har formidlerne til den zen buddhistiske tradition i f.eks. Kina, Korea, Vietnam og Japan?
Eksisterer der en oprindelig eller autentisk zen buddhisme, som kan formidles i
Europa, uden at man ogsŒ arver en helt fremmed kultursf¾re? Hvordan finder vi
et sprog, som tager hensyn til autentisk zen
erfaring, men som pŒ samme tid ogsŒ tager hensyn til den mŒde, hvorpŒ vi her i
Vesten plejer at tale om vort Œndelige liv?
Der er mange problemer med hensyn til hvad autentisk zen eller den oprindelige buddhisme
egentlig er, men disse problemer er ikke de vigtigste. Alle vesterlandske
buddhister overvejer, hvor meget de skal tage med sig af ¯stens kultur, fordi
dette kan betyde noget i og med at v¾re sidste skud pŒ stammen i en transmissionslinje.
Lad os stoppe op et ¿jeblik og se tilbage pŒ, hvad det egentlig drejer sig om i
buddhismen.
Jeg k¿rte en gang med Henrik Hjort S¿rensen til et m¿de i Zen Buddhistisk Forening. Vi talte om de
vanskeligheder vi sŒ ved at adoptere ¯stens sociale og kulturelle vaner og
fordomme samtidig med, at vi ¿nsker at l¾re buddhistisk praksis fra mestre,
munke eller lamaer fra f.eks. Kina, Korea, Japan og Tibet.
Vi var r¿rende enige om, at der er noget helt galt ved
ukritisk at arve ¯stens kulturelle traditioner og hang ups, som betingelse for
at l¾re deres buddhisme. Pludselig sagde Henrik: ÓDet skal v¾re Zen pŒ Dybb¿lsbro!Ó I det ¿jeblik k¿rte
vi netop forbi Dybb¿lsbro.
Det skal hverken v¾re europ¾isk eller dansk zen! Buddhanaturen viser sig faktisk,
som dette ¿jebliks situationstotalitet. Zen
eller for den sags skyld buddhisme er at v¾re Žt med hele tilv¾relsen i alle
livets forhold. Det er den helhjertede Œbenhed vi kan v¾re, og gŒr derfor ud
over enhver kultur. Men denne udelte helhed og eksistens er selvf¿lgelig ikke
forskellig fra den kultur et menneske er midt i til enhver tid. SŒ l¾nge man
ikke er helt pŒ det rene med, hvem man egentlig er lige her og nu, og hvad alle
tings egentlige natur er, befinder en buddhist sig i en eksistentiel krise, som
hverken har med ¯sten eller Vestens kultur at g¿re.
Denne eksistentielle krisetilstand opleves som at v¾re k¿rt
fast, tingene er gŒet i hŒrdknude, man er gŒet i baglŒs. Det drejer sig om i zen tr¾ningen at arbejde sig igennem
denne knude, at l¿se den op, og den bedste metode er altid at v¾re fuldt
opm¾rksom pŒ den umulige tilstand man sŒledes befinder sig i.
Der gives ingen bestemt vej ud i friheden andet end at v¾re
klar over, at intet nytter og intet hj¾lper Žn l¾ngere, hverken yoga, mantraer eller meditationspraksis.
Har man endelig indset, at selve ens s¿gen efter sandheden
ogsŒ er en hindring for erkendelsen af ens oprindelige og naturlige
tilv¾relsessituation, sker der mŒske en dag det forunderlige, at den
tvivlsmasse, som man har v¾ret i sŒ lang tid, pludselig gŒr i opl¿sning.
Det kan v¾re en ganske almindelig sansepŒvirkning, som fŒr
tingene til at gŒ i skred. Det kan opleves som en eksplosion eller v¾re en
oplevelse af stor sk¿nhedsdybde, men det kan ogsŒ v¾re noget ganske udramatisk
og naturligt, som pludselig har en s¾rlig betydning, som bliver altafg¿rende
for ens livssituation.
Om buddhismens dogmer videref¿res pŒ den kulturelt rigtige
mŒde, om zen formidles pŒ den ene
eller den anden mŒde i Danmark og Europa er ganske ligegyldigt. Buddhismen er
hverken indisk, japansk eller tibetansk. Der er hverken kulturhistorie eller en
fremtid for buddhismen, og der er hverken buddhaer, bodhisattvaer eller oplyste
mestre at s¾tte op pŒ en piedestal.
Hele denne dualistiske spekulation i at blive oplyst eller
at v¾re uoplyst er en skizofren polarisering af mennesker i h¿jere og lavere -
den er helt gal!
Selvf¿lgelig er der en oprindelig buddhisme uden alle former
og farver, ritualer og recitationer. Der skal absolut intet til for at se, hvad
det er, og det er ikke noget, som f¿rst skal erkendes i morgen. Hvis man stadig
er i tvivl, mŒ man forblive i denne tvivl indtil den forsvinder af sig selv.
Alt, hvad man g¿r for at erkende sandheden, f¿rer v¾k fra
den oprindelige situationstotalitet. Det er den man hele tiden har v¾ret, men
som man ikke kan se, ligesom man ikke kan se, hvad det er, der kaster ens
skygge pŒ jorden, ved at tr¾de et skridt tilbage.
Jeg afviser ikke at der findes en zen buddhistisk praksis eller buddhistisk erfaring og modenhed, men
jeg vil blot minde om, at spirituel materialisme, spirituel narcissisme og
spirituel darwinisme ikke g¿der jorden, men forurener det, der allerede er den
bedste muld.
Udtrykket spirituel materialisme blev skabt af den
tibetanske l¾rer Chogyam Trungpa (1939-87) med det formŒl at g¿re opm¾rksom pŒ,
at studiet af buddhismen ikke b¿r blive en ny ting, som man l¾nker sig til for
at blive fri af denne verdens ting og sager. At h¾nge sig i befrielse, opvŒgnen
eller nirvana er lige sŒ uvidende som
at v¾re tr¾lbundet af samsara.
Udtrykket spirituel narcissisme er en blanding af det
spirituelle egotrip og forelskelsen i sin egen spirituelle tilstand. Det er den
frelstes kedelige mŒde at ville skjule, at han f¿ler sig finere og bedre end de
andre, der er udenfor.
Spirituel praksis kan g¿re Žn meget indbildsk, fordi visse
st¾rke og for Žn betydningsfulde oplevelser kan fŒ Žn til at tro, at man er den
eneste, som har set det. Men Zen er
fuldst¾ndig kold overfor oplevelser af enhver art. Personlige psykologiske
eller spirituelle tilstande betragtes i Zen
som en sump af vildfarelser.
Den spirituelle darwinisme er ligesom den sociale darwinisme
en smŒ fascistisk tro pŒ, at man er ved at udvikle en h¿jere bevidsthed. Det er
troen pŒ, at det er muligt at nŒ et spirituelt h¿jere udviklingstrin enten her
i dette liv eller i det n¾ste liv.
Der har v¾ret en tendens til her i Vesten at fortolke
buddhismen pŒ en sŒdan mŒde, at forskellige okkulte og esoteriske fantasier
ogsŒ h¿rer hjemme her. Det er en overtroisk arv, som vi har efter den Teosofiske Bev¾gelse, som n¾sten ikke er
til at slippe af med.
Hvis vi er i stand til at holde vores stil ren og bevare en
vis intellektuel redelighed som buddhister, er der mŒske en lille chance for,
at vi ikke drukner i alle de nye problemer, som synes at dukke op i den
buddhistiske praksis.
"Dont make a problem! You are the problem!" sagde
Jeff Shore fra Hanazono University pŒ et symposium i Stockholm, da han blev
opfordret til at afslutte og sammenfatte debatten eksistentielt. Og han
tilf¿jede: "It is right under your feet!"
Selv om man pludselig opdager sin egen og alle tings egentlige
natur og br¾nder efter at formidle
"sandheden" til andre, er der bestemt ikke tale om, at ens egen zen tr¾ning er f¾rdig. Selv zen mesteren er stadig i tr¾ning og kan
forbedre sin uddybning af dharmaen
indtil han opsluges af det klare lys's levende fred.
Der er ingen afslutning pŒ indsigten og erkendelsen, selv om
vi har forstŒet hvad buddhanaturen er. Sagen er, at en forstŒelse, indsigt,
oplevelse eller erkendelse, uanset hvad indholdet er, er noget der kommer og
gŒr. Det er ikke den rigtige assimilerede dharma,
som til stadighed mŒ realiseres i det evige nu. Det foregŒr resten af livet.